Saturday 17 August 2013

Sharing about my bisness

Assalammualaikum

Kali ini nak share macam mana kita boleh menjana pendapatan dan berbisness. Macam saya yg bekerja penjawat awam yg hanya gaji dibawah 2k tiap bulan memang tak cukup. Nak bayar duit rumah, kereta, bil-bil dan nak shopping, beli makanan sedap-sedap memang agak terhad. Bukan tidak bersyukur malahan sy mmg bersyukur sangat-sangat dengan kehidupan sy sekarang. Tapi bila fikir dan melihat kehidupan orang yg masuk bisness ni nampak lebih hebat dan menyeronokkan. Sebabnya bila kita ada duit lebih kita akan dapat membantu orang lain yg susah, bila ada duit lebih kita boleh buat simpanan untuk waktu-waktu kecemasan. Kalau nak bershopping tu tak payah cakap lah kan. Sebab duit bisness adalah duit kita sendiri. Berbanding Kalau kita buat loan peribadi itu ada lah duit pinjaman. Satu masa duit dah habis, satu faedah dan untung pun kita tak akan dapat. Malahan kene bayar bunga yg tinggi.

Bila masuk bisness, orang akan suka perhatikan dan perli-perli kita. Itu adalah normal dan risiko yg seorang usahawan perlu hadapi. Anggap sahaja yg mereka sebenarnya amat syg dan ambik berat terhadap perkembangan kita. Ada orang kata bila masuk bisness hanya untuk menunjuk-nunjuk dengan apa yg kita lakukan. Bukan menunjuk sebenarnya ia adalah satu perkembangan yg bagus. Takkan kita hanya nak berada ditakuk yg sama sampai bila-bila. Kebanyakan orang yg tidak berjaya adalah org yg selalu berfikiran negatif dan sering memberi aura yg tidak baik kpd org sekeliling.

Why I choose this bisness? Sebab yg pertama I want to improve myself.  Banyak kelemahan yg saya perlu buang dlm diri andai sy nak berjaya. Dengan berbisness kita akan dpt improve diri kita dan kita boleh tahu apa kelemahan diri kita yg sebenar. Ketepikan semua kata-kata jahat orang lain sbb mereka hanya nak tengok kita jatuh dan gagal.

Sebab kedua, of course untuk generate income. Bayangkan dapat income sama macam hanis haizi yg income sebanyak 6 angka sebulan. Fulltime buat bisness, suri rumah dan dia adalah founder of Green Leaders Academy Malaysia ( GLAM ).Tak payah 6 angka lah..sebulan dapat 4 5k pun dah banyak dan bersyukur.

Sebab ketiga, dengan berbisness kita bukan nak untung semata-mata tetapi kita dapat membantu orang lain. Product adalah perkara yg penting dlm bisness. Tak ada product itu bukan bisness namanya. Sebagai contoh produk tilam biovelocity dapat membantu mereka-mereka yg ada masalah kesihatan seperti daya imun yg rendah, darah tinggi, strok, sakit sendi dan sebagainya. Bukan setakat kita dapat jual tapi kita sendiri wajib pakai untuk kita rasa sendiri keberkesanannya. Bayangkan kita ada testimoni sendiri hasil dengan jualan kita sendiri pasti kita akan rasa seronok kan.

Dalam Green Leaders Academy Malaysia, apa yg kita buat akan terus dibantu. Kita buat bisness bersama-sama dan yg paling best dan mudah bisness semua secara online. Semua dihujung jari. Sapa yg suka ada blog, active dalam dunia siber ni lagi senang join this bisness. Telefon skrg pun dah canggih, dekat mana2 pun kita boleh berbisness. Kalau kita ada masa untuk berchatting, facebooking, keluar enjoy bersama boy/girlfriends / rakan-rakan tanpa faedah kan lebih baik kita ubah ke arah yg lebih baik.

Nak sharing lebih details just email saya azasuhaiza@gmail.com ataupun wassup 0108941206.  jgn lupa follow my instagram @azasuhaiza

Thank you for reading :)

No comments:

Post a Comment