Wednesday 14 May 2014

Orang Banjar

Assalammualaikum

Tetiba nak buat entry pasal orang banjar pulak. Sebab pagi tadi ada tetamu @ kawan kepada my boss datang office nak jumpa boss lah kan. Tiba-tiba dia tanya aku ni orang jawa ye. Aku cakap lah saya ni orang banjar. Bukan banjour ataupun banjau ye.hehe. 

Ada jugak aku rasa ramai yang tak berapa pernah dengar orang banjar ni. Korang boleh search lah asal -usul Orang banjar dekat sini. Selalu nye ramai orang jawa je kan. Lagi-lagi kalau ada orang yang tanya aku duduk mana. And then aku bagitahu orang Sabak Bernam. Mesti terus cepat je meneka mesti orang jawa kan. Ouh tidak, aku bukan jawa aku orang banjar. 

Apa beza banjar atau jawa? sama je, sejenis manusia, ada kepala tangan dan kaki.hehehe.gurau je. Bezanya adalah percakapan atau pun bahasa dan budaya. Selalunya kalau orang banjar bertemu orang banjar mesti diorang akan gelar 'kulaan'. Kulaan tu maksudnya saudara atau adik beradik. Selain tu, banyak lah jugak perkataan-perkataan banjar seperti guring = tidur, garing = demam, kadak payah = tidak perlu, haruk = busuk, warek = monyet, hirang = hitam, dan banyak lagilah. Kalau nak belajar boleh aku ajarkan bukak kelas tuisyen nanti ye.hehe. 

Sebenarnya aku pun dah tak pandai nak bersurah=bercakap banjar. Yelah, asik speaking london je kan.kiki. Lagipun, generasi sekarang ni memang aku rasa dah totally 90% memang tak pandai langsung cakap budaya masing-masing tak kisahlah banjar ke, jawa ke, semua cakap melayu je senang. Tapi seronok kalau dengar nenek-nenek, pakcik-makcik yang cakap banjar bila balik kampung terutama masa dekat kenduri. Aku masih lagi boleh faham, tapi kalau nak bercakap tu memang macam ke laut lah bunyiknya. 

Rasa rindu pulak nak dengar orang bersurah banjar.hehehe...sapa geng banjar meh kasi high five sikit :) 

' Kulaan niring napak terkurihing' 

2 comments:

  1. assalamualaikum kak... kami student dari upm an diberi tugasan untuk mencari kaum minoriti... jadi kami telah memilih kaum banjar di sabak bernam... justeru itu, kami ingin meminta bimbingan dan panduan dari akak... mohon pencerahan dari akak... sekian...

    ReplyDelete
  2. kulaan.. makan nasi gaul sedap

    ReplyDelete