Monday 25 March 2013

Mari Belajar : Resepi Kek Batik

Assalammualaikum

Ini kerja tempoh hari..dari dulu teringin nak buat kek coklat tapi disebabkan dekat rumah bujang aku ni tak ada ovan mahupun pengukus maka kita buat resepi yang mudah dan ringkas...iaitu kek batik..ini pun aku search dekat blog-blog yang suka share resepi-resepi makanan yang sedap-sedap ni....dulu pernah jugak buat kek batik tapi tak menjadi. dulu aku taruk telur dan serbuk koko..tapi kali ni, aku tak taruk bahan tu..disebabkan menjadi resepi aku kali ini meh aku share resepi kek batik ala bujang trang tang tang..hihi...kalau tak menjadi aku tak nak share lah...


bahan- bahan seperti dalam gambar :

- biskut marie ( apa-apa jenis pun boleh )
- Milo 200gm
- Butter cup 250gm
- Assen Vanila ( satu sudu teh)
- Susu tin pekat manis

*tambahan ( terpulang pada individu, kalau letak lagi sedap rasanya )
- kacang badam
- coklat rice

Cara-caranya :

1. Patah-patahkan biskut marie kepada 4 bahagian. Contoh gambar bawah ni..aku terbeli biskut yang dalam peket-peket, kenelah bukak satu-satu..lain kali beli yang tak de peket-peket camni ok...



2. Panaskan periuk. api kene paling perlahan...
3. Masukkan butter. Kacau sampai dia cair.
4. Baru masukkan susu setengah tin, asen vanilla satu sudu teh dan milo satu bungkus tu habiskan je.
5. Kacau laju-laju sampai diorang sebati..ehh...diorang?bantai jelah...hihi...
6. Dah sebati, tunggulah sampai bahan-bahan tu masak maksudnya dah ada meletup sikit-sikit tu tutuplah api
7. Kemudian masukkanlah biskut marie tadi tu dan kacau kasi sebati
8. Masukkan jugak badam yang ditumbuk sikit. jangan masuk seketul-seketul pulak
9. Bila dah sebati tunggu kejap dalam 2-5 minit sebelum masuk dalam bekas @ loyang supaya biskut tu lembut sikit..tapi jangan lama sangat...

    ( step 2 hingga 8 tak ada gambar sebab kene cepat kacau.hihi)

10. Masukkan dalam bekas dan tekan-tekan kasi dia padat dalam tu. Disebabkan rumah aku tak ada loyang, maka bekas tupperware pun jadiklah..hihihi


11. Kemudian taburkan coklat rice ikut banyak yang anda nak. Maaflah kekemasan agak berterabur disitu.hihihi...


Dah siap dah...tunggu kejap biar dia sejut sikit barulah masuk dalam peti ais...dalam 2 jam bolehlah potong dan makan....


Inilah hasilnya...mintak maaflah aku tak sempat nak potong lawa-lawa...tapi alhamdullah hasilnya bagi aku not bad..sebab dia ada rasa rangup kacang badam tu dan ada rasa coklat yang menambahkan kesedapannya...

::::Selamat Mencuba:::

No comments:

Post a Comment