Wednesday 13 February 2013

Hikmat

Assalammualaikum

selalunya kalau sesuatu benda yang berlaku tanpa kesukaan, kerelaan ataupun senang kata perkara tak elok yang berlaku tu mesti orang akan kaitkan dengan hikmat...contoh ayat yang selalu kita pakai ' setiap yang berlaku itu pasti ada hikmatnya'

Senang kata, tuhan pasti akan menurunkan setiap ujian kepada hambanya tidak kiralah ujian itu senang atau susah. Dan setiap ujian itu pasti ada hikmatnya. Cuma kita sebagai manusia kadang-kadang tak sedar dan terlalu mengikut perasaan dengan setiap ujian yang Allah S.W.T berikan. 

Sebagai contoh, sesuatu perkara yang kita tidak sangka berlaku tanpa diduga..sakit datang tiba-tiba, jatuh miskin tiba-tiba dan sebagainya. Pada mulanya mungkin sukar untuk kita terima kenyataan..tetapi andai kata kita sabar, berusaha dan sentiasa berdoa kepada Allah..InysaAllah akan memberikan hikmat yang berharga buat kita.

Alhamdulillah, seandainya diri ini  sering ingat kepadaNya, nescaya setiap yang berlaku itu pasti ada hikmat dan ganjaran yang Allah akan berikan kelak. Amin..

Dan Alhamdulillah sekali lagi, hikmat yang tuhan berikan untuk ujian kali ini telah aku rasakan. Semoga ia adalah satu jalan baik dan berterusan. Peganglah sifat sabar dan ikhlas dalam setiap perkara. Insyallah, perkara yang baik Allah akan permudahkan, janji sesama manusia kita tunaikan. 


Apabila kesusahan datang menerpa diri dan kecemasan bertindih-tindih menghimpit anda ucapkanlah
la ila ha illaallah


No comments:

Post a Comment