Thursday 3 April 2014

Kisah Kena Demam Chicken Pox


Pagi tadi, dapat slip sijil sakit dari sorang staff office aku. Almaklumlah, aku sekarang dah jadi kerani cuti. Kene masukkan cuti-cuti staff. Alkisahnya, office mate aku tu kene cuti sebab dia kene demam campak ataupun chicken pox. Teringat aku masa kene chicken pox masa dulu..hehehe



 Cerita aku sadis sikit. bila teringat tu rasa macam sedih je..haha....orang kata chicken pox ni mesti akan kene semua orang sekali mungkin dalam seumur hidup. Ada yang kene selalunya masa kecik-kecik. Untung kalau kene masa kecik sebab kesan chicken pox tu cepat hilang. Aku kene masa umur 22 tahun. Memang dari kecik tak pernah kene lagi demam chicken pox ni. Aku kene masa tu mungkin sebab aku masa tu kerja taska, jaga budak-budak. and then ada budak-budak yang kene demam tu. So, agaknya berjangkitlah. Yang bestnya aku kene masa dah last kerja kat taska pulak tu. Memang sebelum-sebelum tu badan tak berapa sedap dan demam. Dah hari last aku berenti kerja tu sebab dah dapat kerja government. Kene lapor diri. 

Malam sebelum last day tu, memang tak perasan lagi badan tu kuar bintik-bintik merah. aku pun sedap je menggaru..esoknya tengok dekat perut, kaki, tangan banyak dah merah. Tanya housemate masa tu, tunjuk dekat dia, dia kata memang sah kene chicken pox ni...huhu...first time tu rasa macam seramm je sebab kuar dah bintik-bintik merah tu...

pagi tu memang dah tak kerja taska tu dah. Kemas-kemas barang sebab nak pindah and nak lapor diri ke UKM. Lepas dah kemas, terus pergi ke klinik dulu. Dr. kasi MC seminggu suruh rehat dekat rumah. Lepastu, pergi lapor diri kt UKM tapi mintak tangguh sebab kene chicken pox kan. mana boleh bekerja, nanti habis semua orang berjanggit..sedih....lepas dah elok demam baru lapor diri balik 

Lepastu balik lah kampung, sebab dah tak ada tempat nak pergi. Rumah sewa yang aku duduk tu untuk pekerja taska je. Sebab dah tak kerja taska, so kenelah keluar kan. Decide, balik kampung jelah. Sekali dah sampai kampung, my sister marah...huhu..dia tanya kenapa balik demam campak ni..sebab dia takut anak-anak dia berjangkit...sedih kot masa tu, aku dah tak tahu nak pergi mana..macam kene halau dari rumah dengan tengah bawak beg besar masa tu...menangis teresak-esak dekat tangga....kakak aku suruh pergi lah mana-mana rumah. Susah dia nak jaga sebab anak-anak dia masa tu kecik-kecik lagi.....

Masa tu sedih sangat, tak tahu nak pergi mana...tapi kakak aku marah kejap je, pastu dia dah kasi aku masuk rumah dah. tapi kene berkurung lah tak boleh dekat dengan anak buah aku.. kasi makan pun letak jauh-jauh, kene asing-asingkan pinggan mangkuk semua...hahaha...kejam rasanya...macam tu lah rasanya agaknye kalau orang yang kene penyakit aids ke, penyakit kusta ke kan...huhu....

Kakak aku kasilah minum air kelapa biar cepat elok. Berpantang tak boleh makan yang gatal-gatal. Memang rimas kalau pakai baju sebab keluar biji-biji tu kan. Masa yang seksa adalah masa time nak elok sebenarnya. Sebab masa tu bila dah kering tu memang kene jaga elok-elok..dan sebenarnya time nak pulih chicken pox tu kalau kita dekat dengan orang senang nak berjangkit. Baju, selimat atau tempat tidur kene basuh bersih-bersih dan tak bercampur dengan yang lain. 

Dan rasanya dalam 2 minggu jugak lah sembuh betul-betul demam chicken pox tu..hehe..dan lepastu kembalilah aku melaporkan diri di UKM. 

Macam mana pulak cerita u all kene demam chicken pox? share lah :) 



2 comments:

  1. Pengalaman sy - sedang melaluinya sekarang. Bertabahlah..hehe stress tgk muka depan cermin

    ReplyDelete