Monday 17 June 2013

Seminar Setiausaha 2013

Assalammualaikum

12 hingga 14 Jun yang lalu, adalah pertama kalinya aku join seminar setiausaha anjuran Persatuan Setiausaha UKM (PSUKM). Dah 3 tahun bekerja dan ini kali pertama aku join seminar ni. 2 tahun yang lalu aku tak join. Terima kasihlah pada Big Boss yang suruh aku pergi. Dia hantar sorang lagi kakak P/O untuk join seminar ni. Alhamdulillah...


Kali ni Seminar Setiausaha 2013 di adakan dekat GRAND SEASON HOTEL KL. Taklah jauh sangat pun dari UKM Bangi. Dalam 40 minit sampailah...kalau jem 1 jam 40 minit kot..hehe...ini pun pertama kali aku sampai ke Grand Season Hotel tu....


Dalam pukul 3.30 petang, sampai je kene register dan kemudian ape lagi, check in bilik lah...aku satu bilik dengan kakak ofis aku...kitorang punya bilik tingkat 20...huyoo tinggi tu, masing-masing gayat je bila dengar sampai tingkat 20. masuk dalam lift tengok ada sampai 35 tingkat...

menggigil-gigil tuan hamba kesejukan..selamat ada selimut


Bilik ok, cuma toilet aku tak berapa gemar sangat...tak ada getah paip, gayung pun tak ada..hahaha..tau lah aku ni kan kampung sikit...nak ehem ehem terpaksalah tahan...tapi lastnye terpaksa jugaklah buang sebab tak tahan sangat...gunalah apa je yang ada buat sebagai gayung...kikiki...

satu lagi bab menunggu lift...kene beratur ok macam tunggu kereta api sampai...lift ada 6 tapi yang boleh guna cuma dua je...yang kelakarnya...punyalah lama tunggu lift....sekali lift bukak je, dah penuh sebab dia dah angkut orang-orang kat atas...yang floor aku tu pun menunggu lift dah beratur ramai..kenelah tunggu lagi 15 minit lift lain terbukak..rasanya pengurusan hotel kene buat something..mungkin sebab ramai orang tu yang jadi slow tu..

ok, cukup pasal bilik hotel..

bersama kakak ofis ku - pn.eliati 


hari ke-dua seminar, alhamdulillah best and banyak ilmu yang dipelajari. Antarnya kitorang belajar karakter personaliti dalam profesyen. Bila dah belajar tu tau lah siapa CONTROLLER, ANALYZER, PROMOTER dan SUPPORTER. Ingat ye 2 karakter yang selalu mendatangkan isu adalah dari golongan CONTROLLER dan PROMOTER. Jika boss anda adalah seorang Controller dan Setiausaha seorang Promoter memang akan sering terjadinya banyak percanggahan..

Gaya kerja juga melambangkan karakter seseorang..DIRECT, SPIRITED, CONSIDERATE dan SISTEMATIK. Bila dah kenal kita ni dari kategori yang mana satu, senang lah untuk kita membuat sesuatu tindakan atau perubahan. Lepas aku belajar karakter tersebut, senanglah nak tau seseorang tu jenis individu yang macam mana. 

Ouh, lupa nak perkenalkan penceramah tu...namanya PN.MARY ANNI M. Dia adalah seorang perunding Imej Internasional, konsultan dan trainer kerjaya yang bertauliah dari Training Cube International Sdn.Bhd. Aku recommend memang she is a very good person. Banya ilmu yang dia share, banyak pengalaman berhubung kerjaya, motivasi dan sebagainya yang bagi aku sangat menarik dan boleh dicontohi...


tengah ; Pn.Mary

Pertama kali dia memperkenalkan diri, dia menyebut Tuan dan cikpuan. Bagi aku it a something yang sangat gentle and perlu diikuti. Kadang-kadang, dengan solutasi yang salah akan menyebabkan seseorang itu akan dipandang tiada adab dan ilmu. So, lepas ni if jumpa orang yang baru pertama kali jumpa, kita mesti panggil hormat Tuan ataupun CIKPUAN ye...


Malam tu, Dinner Seminar Setiausaha. Tema adalah biru turquoise....tapi aku belasah je baju apa yang ada..biru campur merah pun lawa gak kan...hehehe



Makan dekat Grand Season hotel ok jugak..boleh tahan jugak sedap. Boleh tahan jugak aku makan. Kalau tidak secoet je aku makan...bayar mahal-mahal makan secoet je..tak berbaloi..makan dekat rumah sambil tengok Running Man jugak yang best. 







Time tengah makan tu dihiburkan dengan artis jemputan. Dazrin, syasya dan jugak alamak, tak ingat pulak nama mamat tu..hihihi...tapi suara dia nyanyi sedap jugak....



sampai depat stage aku tangkap gambar si Dazrin ni..padahal tak tengok pun adam dan hawa...camne tu...

last sekali alang-alang dah jumpa artis kan..mehlah bergambar-gambar bersama mereka. Yang penting diorang pun sporting...





Semoga tahun-tahun akan datang aku dapat datang join lagi seminar setiausaha macam ni. Banyak sangat ilmu lagi yang perlu aku timba untuk jadi seorang pekerja / setiausaha yang berjaya. Yang penting, kene banyak belajar, bertanya kepada orang yang lebih banyak pengalaman. 


Terima Kasih Sudi Baca !!



Jom tambah pendapatan
Join GLAM with ME 
azasuhaiza@gmail.com




No comments:

Post a Comment