Tuesday 8 May 2012

Kenangan di Tanah Aina, Bentong Pahang

Assalammualaikum


Jumaat last week 4 Mei 2012 aku join kursus Kesejahteraan Diri Dalam Sukan, anjuran Office aku yang buat. First diorang decide nak buat dekat Bagan lalang, Sepang but last minute diorang tukar dekat Tanah Aina, Bentong Pahang..


Walaupun sehari dan mengambil masa dalam perjalanan dalam bus. disebabkan aku ni pulak bangsa yang tak tahan bila jalannya bengkang bengkok, pastu dah mabuk kepayang n nak rasa muntah. but terpaksalah tahan..fuhh memang seksa..perut dah mengelocak, pening. Time ni lah mencari asam ataupun gula dan selamat aku bawak minyak kapak. 


Tiba je kat sana, kitorang turun di tepi jalan.  Dan ada beberapa buah lori dan trektar ( yang angkut kelapa sawit tu) dah siap2 tunggu kitorang. Kitorang diberitahu yang kitorang akan naik bendalah tu untuk sampai ke tempat yang sepatutnya. memang satu pengalaman yang best. Walaupun aku ni duduk kampung, memang dah pernah tengok orang bawak lori angkut kelapa sawit kat kampung aku tu, tapi tak pernah nak merasa naik trektar tu. Ini adalah  pengalaman yang pertama tau aku naik.hehehe.memang best.









Rasa macam PATI la pulak.hehehe. Ya ampun, ibu ibu bapak bapak...permisi kami mahu kerjain di MALASYHIA...tolong-tolong..

setibanya kat tempatnya memang best and cantik bangat. Rasa tenang je. Sapa yang suka buat aktiviti outdoor, jungle traking ni, boleh la search tempat ni - TANAH AINA. Memang exclusive la tempatnya. Kalau hotel boleh kasi 5 bintang la. Kalau nak g honeymoon ataupun tenangkan fikiran pun memang sesuai inilah tempatnya...




 Ini Puan Sri. Dialah owner Tanah Aina ni, dia memang pencipta alam sebab tu dia terfikir nak buat penginapan ni and dia nak kasi sedar dekat semua orang bahawasanya hutan-hutan di Malaysia ni perlulah dijaga. Dia ada tunjuk slide dimana banyak hutan-hutan dan bukit-bukit yang sudah ditarah dan digondolkan oleh mereka-mereka yang tamakkan pembangunan dan kekayaan semata-mata.



Yang lagi bestnya tengahari tu selepas sesi taklimat sekejap, kitorang pergi jugle tracking and lastly, jumpa air terjun...setelah sekian lama, aku tak masuk hutan, meredah hutan, last hari tu masa pergi bukit broga.Kali ni berpeluang lagi melihat keindahan ciptaan tuhan. Tak de pulak yang upload gambar masa kat air terjun ni. Memang puas la mandi..tapi tahniah yang mereka yang berani buat free fall tu..aku memang tak kan berani lah.hehehe...





kesimpulan aktiviti pada hari tu memang best and enjoy. Barulah best g kursus sukan ni. Taklah boring kalau setakat kursus dalam dewan atau bilik kuliah. Mengantok kot.hehehe...

So, ada sapa-sapa suka aktiviti mencabar dalam hutan ni aku suggest tempat ni Tanah Aina- Farrah Soraya..BEST KOT.......hope boleh datang lagi....enjoy !!! muaxxcchh....


picture credit by : fb k.aweng, farahliana, pn.anim, and Tanah aina ( agoda.com).

No comments:

Post a Comment