Tuesday 1 April 2014

Doa Untuk Hati


Assalammualaikum

Setiap kali nak tulis entry, banyak kali itu juga, asyik tekan backspace. Lama-lama, apa yang nak tertulis hanya menjadi bisikan dalam hati. Pernah tak kita bercakap-cakap dalam hati. Macam aku, memang selalu bercakap-cakap ataupun membebel dalam hati ni. Kadang-kadang tengah naik kereta sorang-sorang mulalah otak dan fikiran bergabung. Memikirkan macam-macam perkara. Sampaikan kalau ada orang yang menggangu perjalanan kita tu, contoh tiba-tiba brek mengejut ke, mesti kita akan bebel-bebel dalam hati. Cakap orang tu itu dan ini, tak ada lesenlah, tak pandai bawak kereta lah.. tapi tak terkeluar lah dari mulut, hanya bercakap dalam hati je...

Kalau time rehat, baring-baring dalam bilik ke, macam-macam jugak fikiran dan perasaan yang bermain dalam hati. Kadang-kadang ada masa siap buat drama lagi. Konon-konon jadi orang kayalah, banyak duitlah, berangan jadi neelofa lah..hehe...puii berangan sangat...

Kalau nak mengumpat orang pun, mengumpat dalam hati jelah. Adalah lebih baik sebab kita tak akan menceritakan keburukan orang lain. Sekurang-kurangnya bila terdetik dalam hati tu, cepat-cepatlah kita beristiqfar dan fikir kita bukanlah sempurna sangat. Buat mereka-mereka yang suka sangat mengumpat, memfitnah orang cukup-cukuplah dan bawaklah insaf. Kadang-kadang kita tak sedar kita mengata orang, kita ingat kita betul, bila dah terkena dekat diri sendiri baru lah nak sedih-sedih bagai. So, nak nasihatkan diri sendiri adalah jaga kehidupan kita sendiri sebelum sibuk nak jaga kehidupan orang lain.

Sebenarnya, tak tahu nak cerita apa. Hati sebenarnya tak berapa ok. Banyak sangat dan terlalu sangat berfikir sampaikan satu perkara pun tak selesai-selesai jugak. Orang kata jangan terlalu fikir, nanti gila...hahaha...Insyallah tak akan sampai gila lagi.. masih lagi boleh berfikir dengan waras..

Bila hati sedih, tak kuat. banyak-banyakkan zikir dan ingat kepada Allah. Ini ada doa untuk kita semoga kuat semangat :) 




Ertinya:
“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesusahan dan kedukaan. Aku berlindung kepadaMu dari lemah kemahuan dan kemalasan.Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu dari banyak hutang dan kezaliman manusia.”


Tq for reading :) 




2 comments: