Wednesday 13 March 2013

Mari Bersedekah

Assalamamualaikum 

Last week kot, aku pergi cucuk duit kat Bank..sekarang ni aku tengok dekat setiap depan bank banyak orang yang berdiri atau duduk sambil pegang kotak untuk derma sumbangan anak yatim dan sebagainya..diorang tau lah kan,,kalau masuk bank untuk keluar duit, bila keluar dari bank mestilah ada duit kan..xkan tak boleh nak hulur sikit kot..betul tak..

tapi kadang-kadang aku macam annoying jugak, rasa macam rimas je bila diperhatikan..sebabnya bila kita keluar je dari pintu bank tu diorang dah terpacak dan memberi salam sambil hulurkan tabung sumbangan tu..kadang-kadang aku hanya mampu tersenyum dan menjawab salam jelah...

tapi.....kadang-kadang aku kasi jugak walaupun seringgit..dan aku jenis memilih sikit nak kasi...sebabnya kadang-kadang setengah orang yang mintak derma ni, sihat tubuh badan, tak ada cacat cela dimata kasarnya boleh free-free je tadah tangan...rasanya apa salahnya dia bekerja tanpa meminta-minta macam tu. Orang lain pun penat bekerja untuk sesuap nasi.

aku selalunya akan derma pada orang-orang yang ada menjual macam jual tisu ke, kismis ke, kerepek ke..sebabnya aku rasa kesian..sekurang-kurangnya dengan menderma sedikit bolehlah membantu beban dia..

macam hari tu, aku memang nak niat derma sikit kat orang depan bank tu.memang tak baca pun dia dari mana...tup-tup dapat kismis...alhamdulillah....walaupun tak sebanyak yang aku derma sekurang-kurangnya dapat pahala dan orang yang memberi itu pun dapat ganjarannya....insyallah..

.
Baru malam tadi aku makan kismis ni, bila nampak je kotak kismis, teringat betapa nikmatnya bila kita menderma..kalau derma dengan ikhlas lagi besar pahalanya..

aku teringat pernah dulu aku pergi pasar malam..kat situ pun kan ramai jugak yang peminta sedekah..ada yang bawak anak, ada yang tangan kudung..kaki kudung...ada satu mamat tu dia jual ayam goreng...sekali peminta sedekah tu dia mengesot je sebab kaki dia dua-dua xde..bila peminta sedekah tu lalu depan gerai mamat yang jual goreng ayam tu, mamat tu dok panggil-panggil orang ' mari-mari beli ayam goreng, peha ada, kepak ada, kaki ada.......kak, nak kaki kak?' automatik aku pandang orang tu...mau terasa orang yang tak ada kaki tu kot...yelah, aku rasa orang minta derma tu pun bukan orang kita....xtaulah dia faham ke tak..huhu...

Orang kata, semakin kita banyak bersedekah, semakin banyak rezeki kita InsyaAllah...amin....


No comments:

Post a Comment